IoT Hackathon terugblik
IoT Hackathon Playground
Ongeveer een maand geleden kregen mijn collega Bas en ik de vraag of wij een evenement getiteld ‘ALTEN IoT Hackathon Playground’ wilden organiseren. Al snel bleek dat dit een uitdaging ging worden; de technologieën die we wilden gebruiken zijn zo nieuw dat er nog weinig over te vinden is. Na het oplossen van deze opstartproblemen hebben we een ‘bom ontmantelingsspel’ gemaakt. Dat laat zien hoe een Microsoft Azure Sphere MT3620 Development Kit ( link ) met de Microsoft Azure Cloud kan communiceren.
De reden dat we deze ‘development kit’ gebruikten is dat het een spiksplinternieuw IoT platform is dat pas zeer recent door Microsoft uitgebracht is. Op de development kit zit de eerste chipset die het nieuwe Linux-gebaseerde ‘Microsoft Azure Sphere’ besturingssysteem en het bijbehorende ‘framework’ ondersteunt. Het belangrijkste verkooppunt van deze combinatie van software en chips is dat alles van de bootloader tot aan de cloud beveiligd is. Dit maakt het (kwaadwillig) overnemen van een apparaat, dat in het veld staat, veel lastiger dan met conventionele IoT apparaten. Microsoft garandeert dat er de komende jaren regelmatig beveiligingsupdates voor dit besturingssysteem komen, en als ontwikkelaar hoef je je dus alleen maar te bekommeren om de veiligheid van je eigen applicatie.
Het doel van de Playground was om de mogelijkheden van het continu verzenden van sensor data naar de cloud en het sturen van commando’s en instellingen vanuit de cloud te demonstreren. Hiervoor hebben we een voorbeeldapplicatie gemaakt die de twee – vaak gescheiden – werelden van hardware en de cloud samenbrengt. Ons ‘ontmantelingsspel’ vormde het beginpunt voor de participanten en het spelen van het spel introduceerde hen aan de concepten die deze communicatie mogelijk maken.
Er hadden zich 11 klantenteams ingeschreven die voor deze avond in 6 teams werden ingedeeld. Een team van studenten en recent afgestudeerden vormde het 7 e team. Na een korte introductie kregen alle 7 teams een laptop met de nodige software, documentatie en links naar de cloudomgevingen van hun team. Daarnaast kregen ze ook onze ‘ALTEN MT3620 Playground kit’, een 3D-geprinte behuizing met daarin een Azure Sphere MT3620 Development Kit, een bewegingssensor en een printplaatje dat beiden verbindt.
De teams kregen de opdracht om ons spelletje te ‘hacken’ en er hun eigen draai aan te geven. Ze waren vrij om te beslissen of ze dit wilden doen door de Power BI-omgeving aan te passen of door de code op de Playground Kit aan te passen. Omdat we niet wisten wat de achtergrond van de deelnemers zou zijn, hadden we verwacht dat de verdeling tussen de keuzes ongeveer gelijk zou zijn. Niets was minder waar! Tot onze verbazing stortten vrijwel alle teams zich meteen op de Playground Kit en de bijbehorende code. Terwijl sommige teams hun best deden om de (eerlijk gezegd vrij lastige) puzzel op te lossen zonder wijzigingen aan te brengen, besloten anderen om de code aan te passen om zich het leven makkelijker te maken. Na ongeveer een uur was iedereen bekend met de werking van het apparaat en de cloud omgevingen, en begon het échte hacken.
Tot ieders verbazing kwam een van de klantenteams ineens met een onverwachte troef aanzetten: een collectie elektronica met onder andere buzzers, relais, breadboards, draden en zelfs een kleine oscilloscoop om te zien hoe de in- en uitgangen van de Playground Kit werkten! Terwijl de andere teams nog enthousiast bezig waren met het bespreken van hun spelconcept, waren deze hackers al druk bezig met het verbinden van hun hardware, software en cloudomgevingen om een alarm te laten horen tijdens het spel om “de stress van de speler wat te verhogen”.
In de loop van de avond begonnen de teams duidelijk voortgang te boeken. Visualisaties in de cloud en hint-berichten werden aangepast, codes werden veranderd om er een volledig ander spel van te maken en het om te vormen tot een ‘zoek de hoek’-spel, en spelconcepten en praktijktoepassingen van de technologieën werden nog vurig besproken. Stukje bij beetje werd het duidelijk dat niet alle teams met een werkende versie van hun concept bij de eindstreep zouden aankomen. Geen van de teams liet zich hierdoor tegenhouden en het hacken ging nog vrolijk door tot de laatste minuut. Alle teams hadden op zijn minst een solide concept om te presenteren en de meeste konden ook (een deel van) hun applicatie en cloudomgeving laten zien.
Tijdens de presentaties en de borrel achteraf werden onze vermoedens bevestigd: alle teams hebben veel plezier gehad van de avond en de uitdagingen die ze overwonnen hebben. De sfeer was gedurende de hele avond heel goed, en alleen het studententeam moest direct na de presentaties weg – de rest bleef nog napraten met de andere teams en het supportteam van ALTEN medewerkers. Sommigen bleven nog lang na het ‘sluiten’ van de avond; anderen moesten we zelfs verzoeken het pand te verlaten omdat het op slot ging.
Het op poten zetten en organiseren van dit evenement was soms een forse uitdaging, maar zeker de moeite waard. Het lastigste van het geheel was misschien wel dat we onze ALTEN-collega’s teleur moesten stellen omdat het een evenement voor onze klanten was – gelukkig krijgen we binnenkort een herkansing om dit goed te maken.
Heel veel dank aan alle deelnemers en iedereen die het evenement ondersteund heeft!
Marien Wolthuis
Technical consultant