Talent@ALTEN: Rick
Rick heeft Technische Informatica gestudeerd aan de Hogeschool Utrecht waar hij in 2016 is afgestudeerd. Sinds 1 oktober 2018 is hij werkzaam als Consultant bij Technical Software West.
“Na mijn studie ben ik blijven werken bij het bedrijf waarbij ik ben afgestudeerd; een C# .Net ontwikkelbedrijf. Maar dit wat was meer software gerelateerd. Ik miste de techniek een beetje, wilde knutselen en echt iets bouwen. Ik wil graag zien dat software fysiek wordt.
Dat heb ik gevonden bij ALTEN. Ik werk momenteel bij een vrachtwagenfabrikant op een project waar ik de controller in de vrachtwagens programmeer. Dus: bugfixes schrijven voor gerapporteerde bugs en nieuwe features implementeren die ervoor zorgen dat het voertuig meer functionaliteit krijgt of beter aan de veiligheidseisen voldoet. En natuurlijk af en toe in de vrachtwagen gaan zitten en een rondje rijden om te checken of de bugfixes gelukt zijn.”
En over rondjes rijden gesproken … Rick is fervent circuitrijder. Hij is dan ook regelmatig met vrienden te vinden op de circuits van Zandvoort, Assen en Nürnburg.
Verjaardagscadeautje
Toen ben ik een keer met vrienden die dit al deden meegegaan naar het circuit van Zandvoort. Dat beviel zo goed dat ik het nu nog steeds om het weekend één van de circuits oprij. Daarnaast gaan we zo’n 2x per jaar naar een evenement. Bijv. JapFest op circuit Assen en Zandvoort. Dan komen alle Japanse automerken bij elkaar en aangezien ik een Honda heb, is dat extra leuk. Je kunt dan alle auto’s bekijken, maar ook racen met je eigen Japanse auto (Track Time).
Porsches inhalen
“De Nürnburgring (Duitsland) is best bijzonder en anders dan andere circuits. Het is een hele unieke plek om te zijn. Het is het Walhalla voor de autoliefhebber. En het is niet ver; zo’n drie uur rijden. We maken er met z’n allen dan gewoon een gezellige dag van. Je hebt er niet veel voor nodig. Het enige dat je hoeft te hebben is een auto die in goede staat is en een helm met een bandje. Je hebt niet eens speciale kleding nodig.
Je koopt daar een ticket/pas en net als bij een tolpoort gaat de poort open en kun je een rondje rijden. Dan kom je erachter dat baankennis belangrijker is dan vermogen. Je kunt nog zo’n snelle auto hebben, maar als je de baan niet kent, dan vliegt iedereen je voorbij. Wij halen met onze simpele auto vaak genoeg Porsches in, bijvoorbeeld. Dat maakt het heel leuk. Over een rondje van 20.8 km doen wij ongeveer 9,5 minuut. Uiteraard worden wij ook wel ‘ns ingehaald wanneer we 200 km rijden door auto’s die 300 km per uur rijden.”
Uit de bocht gevlogen
Dan moet je weer aan de bak. Je bent continu aan het sleutelen om de auto te maken of te verbeteren. Mijn huidige auto heb ik volledig
opgeknapt voor het circuit. We hebben een kooi toegevoegd en alles gereviseerd. Hij heeft nu 200 PK in plaats van de originele 75 PK; Met een gewicht van +/- 900 kg. is het nu net een kart.
Gelukkig hebben we meerdere plekken waar we kunnen sleutelen. Dit kan gewoon thuis op de parkeerplaats, maar gelukkig ook in de garagebox van mijn vader of in het garagebedrijf van de vader van vrienden.”
Racelicentie gehaald
“Onlangs heb ik mijn racelicentie gehaald. Hiermee mag je dan ook meedoen aan de hoogste klasse (supersport) en je mag deelnemen aan wedstrijden. Dit waren 2 volle dagen waarin je instructie krijgt met betrekking tot het serieuzere auto racen. Er kwamen verscheidene oefeningen aan te pas zoals bijv. 180 graden slalom en het inremmen voor een bocht met twee auto’s naast elkaar. Tevens hebben we aansluitend nog een paar oefenwedstrijden gereden waarbij we met tientallen auto’s tegelijk van start gingen.”
Rick – Consultant Technical Software West
Naast het verhaal van Rick meer van onze Talent@ALTEN blogs lezen? Deze vind je hier