ALTEN@home: Tobias
Tobias werkt nu zo’n 1,5 jaar bij ALTEN als Corporate Recruiter. In deze rol is hij verantwoordelijk voor het gehele recruitmentproces voor twee units binnen ALTEN IT. Van het benaderen van kandidaten, het voeren van gesprekken tot aan het opstellen van een aanbieding. Dit betekent dat hij veel in contact is met kandidaten en collega’s. Hoe gaat dat nu hij vooral vanuit huis werkt?
“Ik ben nu ongeveer iets meer dan een maand aan het thuiswerken. Tot dusver gaat dit eigenlijk heel goed. Vanuit ALTEN is alles geregeld om toegang te krijgen tot alle systemen en om in contact met collega’s te blijven. Het voordeel van mijn werk als recruiter is dat ik eigenlijk vanuit elke locatie kan werken. Aan het benaderen van kandidaten en het eerste contact met kandidaten is niet veel veranderd. Dat ging vaak al digitaal en telefonisch. In bepaalde mate heeft het thuiswerken het zelfs makkelijker gemaakt, omdat kandidaten beter bereikbaar zijn en ook sneller open staan om te bellen. De grootste verandering voor mij is de manier waarop kennismakingen en sollicitatieprocedures worden gevoerd. Dit gaat nu vooral via Microsoft Teams. Aan het begin was het even zoeken hoe en wat maar nu gaat dit eigenlijk verassend goed.
Ik woon samen met mijn vriendin in een vrij klein appartement; mijn werkplek is daarom in de
woonkamer. Wel naast een groot raam met een uitzicht op de skyline van Rotterdam. Met het mooie weer van de afgelopen tijd neem ik zo nu en dan een pauze om in de zon te genieten van het uitzicht. Op dit moment maak ik gebruik van mijn werklaptop en eigen computer waardoor ik, net als op kantoor, met twee schermen kan werken. Verder probeer ik mijn bureau zo leeg mogelijk te houden; dat werkt voor mij het best. Onze kat Django komt mij regelmatig ondersteunen, vaak gaat hij slapen op de stoel naast mij, maar soms wil hij ook wel een mailtje schrijven en loopt hij over mijn laptop heen. Dat laatste gaat vaak niet zo goed omdat hij praktisch blind is.
Het sociale contact met collega’s is wel iets dat ik mis door het thuiswerken. Juist in deze tijd is het dan belangrijk om in contact te blijven met collega’s. Daarom heb ik elke ochtend een overleg met collega’s uit mijn Business Unit. Daarin bespreken we wat we de afgelopen dag hebben gedaan en wat er die dag op het programma staat. Verder heb ik wekelijks een recruitmentoverleg met alle recruiters binnen ALTEN. Op deze manier blijf je goed op de hoogte van elkaar en kan je elkaar helpen waar nodig. Uiteraard spreek ik collega’s ook nog los van deze meetings door de week heen.
Om niet gek te worden van het vele binnen zitten, probeer ik vaak wel om elke dag kort naar buiten te gaan. Door gewoon een wandeling in de buurt van ons huis te maken, krijg ik toch nog wat frisse lucht. Verder ga ik bij mooi weer regelmatig naar het huis van mijn ouders. Zij hebben een grote tuin waar ik in de zon kan werken. Deze periode is wat mij betreft een goede test geweest om te zien in hoeverre thuiswerken succesvol kan zijn. Mijn eigen ervaring is dat dit dus prima te doen is en ik verwacht dat het hierdoor in de toekomst ook normaler zal worden om thuis te werken.”
Tobias
Wil je naast het verhaal van Tobias óók de verhalen van andere collega’s lezen die vanuit thuis werken? Hier vind je al onze ALTEN@Home blogs.