Quality Assurance (QA)
Verbeter de efficiëntie van je kwaliteitsmanagement
Een zakelijke aanvraag?
Wil je bij ons komen werken?
De aanpak voor kwaliteitsborging biedt essentiële ondersteuning voor alle afdelingen van het bedrijf en is een belangrijk punt van overweging bij het nemen van beslissingen.
In een tijd waarin men zich steeds meer bewust wordt van de kosten van “non-kwaliteit”, is het belangrijk om de financiële gevolgen en de negatieve impact op het imago te overwegen. Dit maakt het een grote uitdaging om efficiënter te worden in jouw aanpak. Door efficiëntie te verhogen, kun je de kosten optimaliseren en het risico op non-compliance verlagen. ALTEN ondersteunt klanten die hiermee geconfronteerd worden, om de project-, product- en programmakwaliteit beter en efficiënter te maken.
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de kwaliteitssector
Sinds 2009 traint en certificeert een speciaal vaardighedencentrum regelmatig werknemers in alle aspecten van de kwaliteitsborging. Klanten kunnen dus zeker zijn van de expertise van de consultants met wie ze samenwerken. Een methodologie die er ook voor zorgt dat werkwijzen consistent zijn en dat de gekozen methoden waarde toevoegen voor bedrijven, terwijl ze in lijn blijven met de nieuwste ontwikkelingen in de industrie.
Met 15 jaar ervaring in kwaliteitsvraagstukken werken de teams van ALTEN samen met grote industriële spelers in verschillende sectoren zoals luchtvaart, ruimtevaart, transport, energie, biowetenschappen en meer. Met een aanwezigheid in 25 landen en een breed scala van activiteiten vertegenwoordigt kwaliteit ongeveer 10% van de omzet van ALTEN.
Corrigeren – Monitoren – Voorspellen – Transformeren
Onze expertise
Quality Management System (QMS)
Doelstellingen
Een efficiënt systeem plannen en formaliseren
Het doel van het QMS is om alle activiteiten van een bedrijf te definiëren en te standaardiseren en om de werkwijzen te optimaliseren. Het belangrijkste doel is het anticiperen op mogelijke incidenten en het minimaliseren van de impact ervan op de soepele werking van de organisatie.
Het is gekoppeld aan kwaliteitscontrole en moet een nauwkeurige weergave zijn van de activiteiten die door het hele bedrijf worden uitgevoerd. ALTEN zet haar expertise (ISO 9001) in voor verschillende sectorbehoeften.
Referentie
Studie van veldprocessen
ALTEN helpt een van haar klanten bij het vergelijken van de vastgelegde processen in het QMS met de processen die in het veld worden uitgevoerd. Na een fase van bestudering en identificatie van goede praktijken in het veld, zette ALTEN een procesobservatiesysteem op. Dit systeem garandeerde dat het kwaliteitsmanagementsysteem up-to-date en consistent bleef en altijd aan de normen voldeed.
Kwaliteitscontrole
Doelstellingen
Verzekeren dat processen correct worden toegepast, prestaties meten en verbeteringen voorstellen
Het concept van kwaliteitscontrole of -bewaking wordt gebruikt om methodes en indicatoren te definiëren voor het beoordelen van de prestaties van een productiesysteem.
Het doel is tweeledig: controleren of de methoden en processen correct begrepen en toegepast worden en controleren van de efficiëntie van het systeem.
Referentie
Het proces controleren en de Kwaliteitscontrole optimaliseren
ALTEN helpt een van haar klanten met de implementatie van een automatisch besturingssysteem op een LOXIN-machine die zwakke signalen in het productieproces bewaakt. Op deze manier waarborgt ALTEN de kwaliteitscontrole zonder dat elk product dat door deze machine wordt gemaakt hoeft te worden geïnspecteerd.
Non-compliance managen
Doelstellingen
Fouten corrigeren en duurzame oplossingen voor problemen vinden
Ongeacht de aard van de productie is het altijd noodzakelijk om non-conformiteiten te voorkomen en ervoor te zorgen dat er verbeteringen worden aangebracht. Hiertoe integreert ALTEN’s non-conformiteitenbeheer elementen van geautomatiseerde uitwisseling van ervaringen en real-time evaluatie van het managementproces voor non-conformiteiten. Deze elementen helpen onze consultants en onze klanten om optimaal gebruik te maken van de verschillende benaderingen van causale analyse en actieplannen.
Referentie
Omgaan met non-conformiteiten
ALTEN is betrokken bij de omgaan met non-conformiteiten, de analyse van hoofdoorzaken en de algehele verlaging van het aantal non-conformiteiten in industriële productiesystemen. We werken met name samen met toonaangevende spelers in de segmenten lucht- en ruimtevaart, spoor en defensie.
Kwaliteitstransformatie
Doelstellingen
Werkwijzen transformeren om te focussen op de toegevoegde waarde van kwaliteit
Soms wordt binnen bedrijven kwaliteitsbeheer ingevoerd om de tekortkomingen van andere entiteiten te compenseren. Dankzij onze expertise kunnen we dergelijke reactieve werkwijzen omzetten in proactieve werkwijzen, wat leidt tot betere algemene prestaties.
De strategische drijfveer van de transformatie die we bij onze klanten zien, is het zoveel mogelijk aanpassen, digitaliseren en automatiseren van activiteiten met een lage toegevoegde waarde. Onze expertise omvat alle bestaande kwaliteitsnormen en LEAN-managementmethoden.
Referentie
Kwaliteit digitaliseren
Al meer dan 5 jaar ontwikkelen we een solide expertise in het digitaliseren van kwaliteit op wereldwijde schaal. Dit is een activiteit die een grote hoeveelheid data en informatie genereert, iets dat voor bedrijven moeilijk samen te vatten is. Het is onze missie om al deze gegevens te combineren en te bestuderen om de besluitvormers van het bedrijf een duidelijke visie te bieden. Hiervoor gebruiken we methodologieën die zijn afgeleid van data science en big data, gekoppeld aan een bedrijfsvisie om optimalisatie- en anticipatievoorstellen voor het kwaliteitsmanagement te genereren.