Luchtvaartindustrie
Op weg naar innovatie
Een zakelijke aanvraag?
Wil je bij ons komen werken?
De luchtvaartindustrie loopt voorop in innovatie en verlegt de grenzen van wat mogelijk is op het gebied van vliegreizen en luchtvervoer.
Gedreven door de behoefte aan sneller, efficiënter en comfortabeler vliegen, onderzoeken luchtvaartingenieurs voortdurend nieuwe technologieën en materialen. Ze worden uitgedaagd door milieueisen om het best mogelijke product te creëren. Van geavanceerde materialen en motoren tot geavanceerde vliegtuigelektronica en navigatiesystemen, de luchtvaartindustrie streeft er voortdurend naar om vliegreizen veiliger, klantvriendelijker en aangenamer te maken.
De toekomst van de luchtvaart koolstofvrij maken
De luchtvaartindustrie is de afgelopen jaren onder vuur komen te liggen vanwege haar CO2-uitstoot. Volgens de huidige prognoses zou de vraag naar luchtvervoer in 2050 meer dan 10 miljard passagiers kunnen bedragen. Om op een duurzame manier aan deze vraag te voldoen, levert de industrie aanzienlijke inspanningen om koolstofvrij te worden en streeft naar net-zero-emissies tegen 2050. Waterstofvliegtuigen, elektrificatie en nieuwe brandstoffen zijn slechts enkele van de innovatieve technologieën die dit naar verwachting mogelijk zullen maken. Dit gaat gepaard met innovaties op het gebied van ontwerp en engineering en het verbeterde industriële management van ontwikkelingscycli.
ALTEN, katalysator van de transformatie voor klanten wereldwijd
Als partner van de meeste belanghebbenden in de luchtvaartindustrie is ALTEN de drijvende kracht achter de grote projecten die momenteel plaatsvinden. Daarnaast helpen we de digitale transformatie van deze industrie vorm te geven. ALTEN’s unieke marktpositie biedt ook inzicht in nieuwkomers op de markt, allianties en andere belangrijke verschuivingen die de zakelijke omgeving veranderen.
ALTEN ondersteunt de transformatie van haar klanten in de luchtvaartindustrie door deel te nemen aan hun innovatiestrategie. De Groep ondersteunt fabrikanten en leveranciers van apparatuur bij de inzet van nieuwe technologieën. Van de fabriek tot de supply chain en bij de klantenservice en airlines. Met onze expertise in bedrijfsprocessen en digitale technologieën biedt ALTEN innovatieve oplossingen voor spelers in de luchtvaartindustrie. Variërend van voorspellend onderhoud tot collaboratieve platforms voor de klantenservice.
ALTEN in de luchtvaartindustrie
420M€
Omzet in 2022
+5,200
consultants
20
landen
4
expertisedomeinen
in de luchtvaartindustrie: Fabrikant, Original Equipment Manufacturer (OEM), Maintenance,
Repair & Operations (MRO), Operators
Wat zijn de markttrends in de luchtvaartindustrie?
Vliegtuigfabrikanten en toeleveranciers moeten hun productietempo verhogen om te kunnen voldoen aan de toename van het luchtverkeer en de modernisering van bestaande vloten. Digitale transformatie vereist de inzet van nieuwe technologieën (Big Data, IoT, augmented reality, etc.) op fabrieks- en toeleveringsketenniveau om de productkwaliteit te verbeteren en de productiekosten te optimaliseren.
Na een scherpe daling van de activiteiten in 2020 neemt de productie weer toe. De leveringen van Airbus en Boeing bereiken ongeveer 1250 vliegtuigen in 2023.
Uitdagingen:
- Productiesnelheden verhogen
- Controle over bevoorrading van alle productielijnen
- Opschaling van Airbus-toeleveranciers
- Implementaties van Industry 4.0-processen, tools, methodes en technologie
- Nieuwe vaardigheden verwerven en integreren (digitaal, datawetenschap, netwerken, etc.)
De luchtvaartsector wil profiteren van digitale transformatie om zijn interne processen te optimaliseren door een end-to-end aanpak (engineering, productie, onderhoud, besluitvorming, enz.) en door het creëren van nieuwe diensten als bron van extra inkomsten.
Airbus denkt dat het dankzij digitale continuïteit (met een nieuwe PLM-aanpak) vliegtuigen twee keer zo snel zal kunnen ontwikkelen. Skywise is het dataplatform van Airbus en wordt al gebruikt door verschillende luchtvaartmaatschappijen. Er zijn meer dan duizend vliegtuigen aangesloten en heeft een verklaarde doelstelling van 0 AOG (Aircraft on Ground).
Uitdagingen:
- Bedrijfskennis en digitale vaardigheden combineren
- Databronnen structureren en onderling verbinden om ze bruikbaarder te maken
- Slagen in het managen van verandering binnen het bedrijf (scaled agile, end-to-end…)
Vliegtuigfabrikanten bereiden de vliegtuigen van de toekomst voor – zuiniger, stiller, minder vervuilend en slimmer – in plaats van een nieuw project vanaf nul te beginnen.
De Falcon 10X van Dassault Aviation wordt bijvoorbeeld aangedreven door de meest geavanceerde en efficiënte motor voor de zakenluchtvaart. Hierdoor is die 5% efficiënter dan vorige generaties en levert die uitstekende prestaties op het gebied van geluidsoverlast en emissies.
Om de Falcon slimmer te maken, heeft Dassault Aviation bovendien nieuwe militaire technologie ontwikkeld, genaamd FalconEye® Combined Vision System. Het biedt de bemanning een ongekend situationeel bewustzijn in alle weersomstandigheden, dag en nacht, en biedt begeleiding bij approaches voordat de landingsbaan in zicht is.
Uitdagingen:
- De “time to market” verkorten door ontwikkelingsschema’s te optimaliseren
- Integratie van elektrische aandrijving (hybride aandrijving, elektrische drive mode etc.)
- Zorgen voor de continuïteit van smart services voor passagiers (van de luchthaven tot het vliegtuig)
- Introductie van nieuwe materialen en nieuwe productietechnieken (bijv: 3D printen)
ALTEN’s WAARDEPROPOSITIE
ALTEN’s functionele sectoren
- Aerostructuur (ontwerp, stress, DMU-integratie)
- Cabine
- Systeemontwerp (avionica, onderhoud, elektronica, landingsgestel, voortstuwing)
- Softwareontwikkeling
- Testen
- Proces (configuratie, MBSE, certificering, luchtwaardigheid)
- Werkvoorbereiding: routings, industrieel procesontwerp, mallen en gereedschappen
- Prestaties op het gebied van productietechniek: Operationele uitmuntendheid, lean/6 sigma
- Logistiek
- Kwaliteit
- Supply chain & Kwaliteit supply chain
- Engineering & Maintenance
- Technische documenten & servicebulletins
- Training & Flight ops
- Operation & services
- Digitale oplossingen voor klanten
- Digitale transformatie
- PLM-integratieproject
- Ontwikkelingstoepassingen (cloud SW, Portaal)
- Infrastructuur & Cloud
- Extended enterprise
- Digital workspace
- Cybersecurity
Onze Succesverhalen
Terwijl de markt zich concentreert op de roadmap naar net-zero-emissions in 2050, worden elektrificatie, duurzame vliegtuigbrandstof en waterstof voor de aandrijving van vliegtuigen onderzocht. ALTEN werkt samen met een van ’s werelds grootste fabrikanten van commerciële vliegtuigen en speelt een actieve rol in de ontwikkeling van de luchtvaart van morgen.
FAST is het door ALTEN ontwikkelde cockpitplatform en gaat een nieuwe ontwikkelingsfase in. Het platform is bedoeld om een allesomvattende oplossing te bieden voor cockpitmanagement waarbij verschillende technologieën en systemen worden geïntegreerd. Met deze nieuwe mijlpaal staat FAST klaar om de efficiëntie en functionaliteit van cockpit operations te verbeteren.
Een grote vliegtuigfabrikant wil een digitaal dashboard inzetten om te communiceren met bedrijfsonderdelen en zo de planning van alle activiteiten op een final assembly line (FAL) te optimaliseren. Door verschillende expertises op het gebied van productie en BI (Business Intelligence) te combineren, heeft ALTEN de productieteams van de klant begeleid bij het voorbereiden van data. Daarnaast hebben we ondersteuning geboden bij het definiëren van de specificaties van deze digitale tool.
ALTEN houdt toezicht op het supply management voor alle mechanische en structurele onderdelen voor een wereldleider in de productie van civiele en militaire helikopters in Frankrijk en Duitsland. Een disruptieve strategie en een volwassen nearshore organisatie heeft het mogelijk gemaakt om de kosten voor supply management met 30% te verlagen en een hoog serviceniveau te leveren (bijv: OTD>95% reductie in ontbrekende onderdelen en voorraad).
ONZE KLANTEN
Vliegtuigfabrikant
Airbus Group, Dassault Aviation, Raytheon
Boeing
Fabrikant van vliegtuiguitrusting
Rolls Royce, Safran Group, Thales Group, Liebherr, Airbus Atlantic…
Spirit Aerospace