Retail, Dienstverlening & Media

Digitale transformatie: revolutie in de customer experience en operationele efficiëntie

Een zakelijke aanvraag?

Wil je bij ons komen werken?

De afgelopen jaren hebben retailers te maken gehad met een reeks uitdagingen, waaronder verschuivend consumentengedrag, kostendruk en beperkingen in de supply chain.

Recente innovaties hebben bijgedragen aan de massale invoering van nieuwe use cases die door consumenten behouden zullen worden: click & collect, contactloos betalen, expreslevering, personal shopper, social selling, etc.

Versnelling van de digitale transformatie

Alle merken versnellen hun digitale transformatie om klanten een soepele ervaring via meerdere‑kanalen te bieden. Deze digitalisering strekt zich nu uit tot interne en backoffice‑processen. Het gebruik van data wordt essentieel voor het voorspellen van de vraag van klanten, het voorstellen van gepersonaliseerde aanbiedingen, het maken van geautomatiseerde productselecties, verbetering van logistieke flows en het optimaliseren van prijzen. 

Navigeren door de Complexiteit: Uitdagingen en Kansen  

De uitdagingen zijn veelzijdig en moeten zorgvuldig worden overwogen. Een van de belangrijkste aandachtspunten is de beveiliging van data, aangezien de sector op meerdere toegangsplatforms werkt en daardoor kwetsbaar is voor mogelijke inbreuken. Daarnaast doemen piraterij gerelateerde dreigingen op die risico’s inhouden voor intellectueel eigendom en inkomstenstromen. Bovendien worstelt de sector met de steeds grotere hoeveelheden data, terwijl het zich probeert aan te passen aan nieuwe platforms en voldoet aan de eisen van een digitaal landschap in ontwikkeling. Door deze uitdagingen direct aan te pakken, kan de sector de complexiteit het hoofd bieden en de weg vrijmaken voor een bloeiende toekomst.  

ALTEN, jouw belangrijkste partner in agile innovatie

Als partner van grote winkelketens ondersteunt ALTEN haar klanten bij diverse innovatieve projecten. Onze functionele expertise in gebieden zoals customer journeys, supply chain, UX, en performance marketing stelt ons in staat om hoogwaardige oplossingen te bieden. Gecombineerd met onze technologische vaardigheden in applicaties, mobiliteit, Cloud, big data, AI, en virtual/augmented reality kunnen we naadloos end-to-end-projecten uitvoeren. Deze flexibiliteit maakt het mogelijk om de projecten die onze klanten aan ons toevertrouwen succesvol te realiseren. 

ALTEN’s functionele sectoren

Digital customer experience
  • B2C & B2B e-commercesites (verkoop en verhuur van voertuigen, diensten voor lokale overheden, etc.)  
  • e-CRM-platforms & digitale strategie (klantenbeheer, marketing, etc.) 
Digital workplace
  • Business Applications (Compliance, CMMS, etc.)  
  • HR en Corporate Finance Information Systems  
  • Automatisering van Exchange Flow-verwerking (bijv. leveranciers)  
  • Business Data Management Systems 
Smart services
  • Connected Services voor Voertuigen  
  • B2C Videostreaming-applicaties  
  • Payment Systems (bijv. betalingssystemen) 

Onze Succesverhalen

Automobilisten kopen hun voertuigen steeds vaker online. Om deze revolutie te begeleiden heeft een Europese autofabrikant ALTEN gevraagd een e-commerceplatform te ontwikkelen voor de verkoop van voertuigen en connected services.

LINCOLN (een onderdeel van ALTEN Group) heeft een Big Data delivery center opgezet voor een van ’s werelds grootste communicatiegroepen. Het meet en voorspelt de impact van elke reclamecampagne op de verkoop van de distributeur, van afdeling tot productniveau.

Door de gebruikerservaring bij meer dan 230.000 reisagenten op hun verkooptool te analyseren, kon ALTEN waardevolle inzichten verkrijgen. De tool is een Front-Office-platform dat toegankelijk is via de Cloud. Deze inzichten hieruit maakten het mogelijk een AI-oplossing te implementeren om de bedrijfsprestaties en gebruikerservaring te verbeteren.

Connected speakers en slimme spraakassistenten zijn een onmisbare interface geworden voor IoT-apparaten thuis, wat nieuwe perspectieven biedt in de voice business. ALTEN helpt bij de ontwikkeling van een virtuele persoonlijke spraakassistent die de kern vormt van een innovatief project dat door twee Europese telecommunicatiebedrijven samen is ontwikkeld.

Met een productie van meer dan 900 miljoen producteenheden per jaar schakelt een van de grootste sportartikelenfabrikanten ter wereld ALTEN in. ALTEN ontwikkelt een framework voor testautomatisering voor de marketing-applicaties van die groep, waaronder Digital Asset Management, B2C-productontwerp en productieplanning en B2B-klantrelatiebeheer.

ONZE KLANTEN

Retail

Lowe’s Companies, ADEO Group, Decathlon SA, Kohls, eBay, Sisal Group…

Reisbranche & Verzekeringen

McDonald’s, Air France Group, AccorHotels Group, Amadeus Group…

Media

Canal + Group